Iedere ouder zoekt naar een passende middelbare school voor zijn of haar kinderen. Voor Angélique Heemskerk-Robben was dat Trinitas Gymnasium. “Op Trinitas kennen de docenten alle leerlingen. Er heerst een gezellige en geborgen sfeer. Voor mijn kinderen, Robine en Romano, is dat belangrijk.”

Robine (14) en Romano (12) zijn op verschillende vlakken meer begaafd dan andere kinderen. Al op de lagere school waren zij verder dan de rest. Soms leidde dat tot onbegrip bij medeleerlingen. “Het was voor hen moeilijk om aansluiting te vinden bij klasgenootjes. In de keuze voor een middelbare school woog die sociale component zeker mee”, vertelt Angélique.

Op Trinitas kennen de docenten alle leerlingen. Er heerst een gezellige en geborgen sfeer. Voor mijn kinderen, Robine en Romano, is dat belangrijk

Extra uitdaging

Sterker nog, beide kinderen wilden zelf dolgraag naar Trinitas, omdat ze het idee hadden daar beter begrepen te worden. “Ze schaakten er via de schaakschool en voelden zich er prettig. Robine ging eerst. Toen Romano de verhalen van zijn zus over de school hoorde, heeft hij er ook alles aan gedaan om op het Trinitas te komen.”

Het fijne van Trinitas is volgens Angélique dat het een relatief kleinschalige school is. De afstand tussen docenten en leerlingen is niet groot. “Docenten hebben prima in de gaten waar kinderen behoefte aan hebben. Zo krijgt Robine extra uitdagingen in wiskunde. En Romano kan als geen ander verbanden leggen en is pragmatisch ijzersterk, maar hij heeft wat extra hulp nodig bij Nederlands en Engels. Dat is dan heel snel te regelen.”

Docenten hebben prima in de gaten waar kinderen behoefte aan hebben

Sterrenkunde

Je wordt ook gestimuleerd om andere talenten aan te boren. Trinitas Gymnasium werkt met ‘expertmodules’, vakken die buiten het reguliere lesaanbod vallen en je horizon verbreden. Daarnaast kunnen leerlingen in de onderbouw kiezen voor een ‘verbredingsproject’ (mits ze gemiddeld een 7 staan). “Robine heeft onder begeleiding van haar mentor sterrenkunde als verbredingsproject gedaan. Ze heeft ook college gelopen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.”

Robine wil hoogleraar worden. Romano is gepakt door de dramalessen die hij nu volgt. Hij is vastbesloten om naar de kleinkunstacademie te gaan en het als cabaretier te gaan maken. Zowel Romano als Robine gaan met plezier naar school, ziet Angélique tot haar blijdschap. “De kinderen voelen zich thuis op Trinitas. En als je lekker in je vel zit, kun je ook het beste uit jezelf halen.”

Verhalen