Het Baken Almere
Het Baken maakt onderwijs persoonlijk. Daarvoor heb je leerkrachten nodig die niet alleen houden van kennis en vaardigheden overdragen, maar ook begaan zijn met de jongeren in hun klas. Kun je een band met ze opbouwen, hoe zitten ze in hun vel? Bij Het Baken ben je eerst ‘mens’, dan ‘meneer’ of ‘mevrouw’. We geven je veel ruimte om je rol als docent naar eigen inzicht in te vullen.
Dat kan ook lastig zijn, je moet op jezelf en je intuïtie vertrouwen. Als je wilt kun je altijd een beroep doen op je collega-leerkrachten. Bij Het Baken zijn we er ook voor elkaar. Daarnaast bieden we je allerlei professionele ontwikkelingsmogelijkheden. Sparren met jongeren vinden wij het mooiste dat er is. Als jij dat ook vindt, hebben we je er graag bij op Het Baken.
Scholen
Organogram
Het organogram is een actuele weergave van de organisatiestructuur van Het Baken Almere.
Bekijk het organogramJaarverslag 2023
Welkom in het jaarverslag 2023 van Het Baken Almere. Bij Het Baken hechten we grote waarde aan transparantie en publieke verantwoording. Dit jaarverslag, inclusief de jaarrekening, is een belangrijke manier om inzicht te geven in hoe wij onze publieke middelen besteden. Wij vinden het namelijk essentieel dat het gebruik van deze middelen op een verantwoorde en doeltreffende wijze gebeurt. Alleen door open en helder te communiceren, kunnen wij laten zien dat wij zorgvuldig omgaan met de ons toevertrouwde publieke middelen.
Bij Het Baken zijn we continu bezig om ons in te zetten voor al onze leerlingen en medewerkers. We streven naar kwalitatief hoogwaardig onderwijs waarin onze leerlingen een breed scala aan kennis en vaardigheden ontwikkelen. Daarnaast bouwen we actief aan een stabiel en betrokken team van medewerkers. Een fijne werkplek waarbij er ontwikkeling en persoonlijke groei voor iedereen is. Deze inspanningen zorgen ervoor dat onze scholen groeien en dat we samen meer kwaliteit en plezier aan onze gezamenlijke opdracht kunnen toevoegen.
Voor Het Baken was 2023 een dynamisch jaar. Zowel in het bestuur als in de schoolleiding zijn nieuwe gezichten verschenen, soms (noodgedwongen) slechts tijdelijk. De organisatie is nog steeds in beweging. Ook bij Het Baken zijn de gevolgen van het lerarentekort te merken. Almere heeft
daar meer dan gemiddeld last van, net als de andere grote steden in de G5, waar Almere met Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht deel van uitmaakt. In dit jaarverslag willen we enkele belangrijke ontwikkelingen uitlichten die afgelopen jaar binnen de scholen van Het Baken hebben plaatsgevonden, evenals de maatschappelijke veranderingen waarmee wij te maken hebben gehad. Deze ontwikkelingen illustreren hoe wij ons blijven inzetten voor kwalitatief hoogwaardig onderwijs en een positieve bijdrage aan de samenleving van Almere. Het jaarverslag bestaat uit twee delen. Het eerste deel betreft het bestuursverslag, met aandacht voor onder andere onderwijs, organisatie en intern toezicht. Het tweede deel betreft de jaarrekening. Daarin wordt verantwoording afgelegd over de financiën. We hopen dat dit jaarverslag u een duidelijk en informatief beeld geeft van ons werk en onze inspanningen. Bedankt voor uw interesse in Het Baken.
Alan Turner
Bestuur Het Baken Almere
Raad van Toezicht
De Raad van Toezicht van Het Baken Almere bestaat uit vijf personen. Zij stellen zich graag aan u voor:
Jan Denkers (1955)
Management consultant/coach in ICT sector
Als voorzitter van de Raad van Toezicht wil ik graag bijdragen aan de ontwikkeling van jonge mensen tot goed opgeleide en zelfbewuste burgers in onze maatschappij.
Sinds 1980 woon ik in Almere. Zo heb ik Almere van dichtbij zien groeien naar een grote stad met veel diversiteit en mogelijkheden. Ik ben sinds 1986 maatschappelijk actief als vrijwilliger binnen de protestantse kerk in Almere, met name bij de Goede Rede in Almere-Haven. Binnen deze geloofsgemeenschap spreekt de interconfessionele identiteit en diversiteit mij erg aan. Het Baken Almere sluit naadloos aan op die identiteit waarbij het open staat voor jongeren van alle levens- en geloofsovertuigingen.
Ik startte mijn loopbaan in 1978 bij Philips Telecommunicatie (later AT&T en Lucent Technologies Bell laboratories) in Hilversum in een hoogwaardig technische omgeving met veel internationale contacten. Vanaf 2002 ben ik werkzaam bij diverse ICT organisaties in Nederland, waarvan sinds 2011 als zelfstandig professional. In diverse managementfuncties ben ik verantwoordelijk geweest voor project- en programmamanagement. Daarbij vormde het ontwikkelen van organisatieprocessen samen met medewerkers een voor mij inspirerende rode draad in mijn werkzaamheden. Het verbinden van mens en organisatie met een gezamenlijke missie is iets wat mij kenmerkt
Gülhan Yilmaz
Directeur Yacht Externen Management, onderdeel Randstad Groep
De wereld van morgen positief beïnvloeden, waar kan dit beter dan binnen het onderwijs?
Al sinds de afronding van mijn opleiding Commerciële Economie in 2004 zet ik me in om mensen en werk bij elkaar te brengen en organisaties te helpen met hun HR-vraagstukken.
Momenteel doe ik dat als Directeur Yacht Externen Management, een onderdeel van de Randstad Groep, waar ik de afgelopen 20 jaar diverse management-en directieposities heb vervuld. De kennis die ik heb opgebouwd met betrekking tot de arbeidsmarkt, HR-trends, strategische HR vraagstukken, het leiden van transities en bedrijfsvoering wil ik graag inzetten voor Stichting Het Baken en onze scholen.
Leren, ontwikkelen en mensen helpen hun potentieel te bereiken en te benutten zijn belangrijke drijfveren voor mij. Dit staat altijd centraal in alles wat ik doe. Dit is ook wat ik mijn drie dochters probeer mee te geven.
Ik ben vastbesloten om in deze snel veranderende wereld een rol te spelen in de maatschappelijke opdracht die er voor ons ligt en te helpen een mooie toekomst te creëren voor onze leerlingen en daarmee ook voor ons allemaal. Ik geloof sterk in de cruciale rol die het onderwijs speelt in onze samenleving, niet alleen als motor voor persoonlijke groei, maar ook als fundament voor sociale vooruitgang, welvaart en welzijn.
Binnen deze rol zie ik het als mijn missie om bij te dragen aan de kwaliteit van onderwijs en een onderwijsomgeving waarin elk individu wordt aangemoedigd om zijn beste zelf te zijn.
Rutger Groen (1974)
Directeur financiën en bedrijfsvoering bij de Aloysius Stichting
Na mijn afstuderen als econoom aan de Universiteit van Amsterdam gaf ik een half jaar les op een middelbare school. Daar ontdekte ik één van mijn passies; het overdragen van vakkennis, op een toegankelijke, leuke manier. Dat doe ik – in drie verschillende rollen in het onderwijs – nu nog.
Mijn ervaring heb ik als auditor in de accountancy en als finance manager in de horeca en vastgoed opgedaan. Op dit moment ben ik directeur financiën & bedrijfsvoering en second in command bij de Aloysius Stichting, een landelijk schoolbestuur voor speciaal (basis) onderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en onderwijs voor jongeren in justitiële jeugdinrichtingen en jeugdzorginstellingen. Hiernaast ben ik onderwijsadviseur bij de opleiding Finance & Control aan de Hogeschool van Amsterdam en sinds januari 2021 toezichthouder en lid van de auditcommissie bij Het Baken Almere.
De wereld om ons heen verandert snel. Daar speel ik graag op in met, onder andere, een verdergaande digitalisering van het onderwijs. Hiervoor is een sterke basis nodig, maar ook nieuwsgierigheid naar de wereld van morgen en het stellen van de vragen die daarbij horen. Hierin zie ik dan ook mijn bijdrage aan de missie van Het Baken Almere: Door samen te zorgen voor een financieel stabiele organisatie, moderne huisvesting en goed werkende ICT, kunnen de scholen van Het Baken Almere focussen op hun missie; een optimale voorbereiding van jongeren op hun toekomstige rol in een steeds complexere maatschappij
Mareanne Karssen
Directeur onderwijs van de Bètafaculteit aan de VU Amsterdam
Na mijn studie politicologie aan de Vrije Universiteit, startte ik mijn loopbaan bij de Universiteit Utrecht. Ik heb sindsdien bij verschillende organisaties in het hoger onderwijs gewerkt. Sinds 2007 ben ik weer terug aan de Vrije Universiteit waar ik vanaf 2019 directeur onderwijs van de Bètafaculteit ben. Belangrijke thema’s in mijn huidige functie zijn: ontwikkeling van een innovatiever en efficiënter onderwijsaanbod, duurzame overgang naar activerend en hybride onderwijs en grotere samenwerking tussen de verschillende opleidingen.
Ik ben de afgelopen jaren op verschillende manieren actief geweest in de samenwerking tussen vo en ho. Ik was betrokken bij de oprichting van het Pre-University College van de VU en was kwartiermaker voor het vo-ho-netwerk OPeRA: Onderwijspartners Regio Amsterdam. Ik ben lid van de stuurgroep van het vo-ho netwerk Bètapartners.
Behalve lid van de RvT van Het Baken ben ik ook lid van de RvT van SOVOP: stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Progresso, Amsterdam.
Onderwijs is mijn passie, ik mijn kennis en ervaring nergens met zoveel voldoening inzetten als in het onderwijs. De missie van het onderwijs om jonge mensen te begeleiden in hun ontwikkeling – niet alleen qua kennis en vaardigheden maar ook in hun persoonlijk ontwikkeling – en ze hun weg in de maatschap leren vinden, is ook mijn missie.
Jonna Merkx
Bestuurder Stichting SchOOl Lelystad
Als bestuurder in het primair onderwijs in Lelystad voel ik mij betrokken bij de vraagstukken van de nieuwe provincie Flevoland. ‘It takes a village to raise a child’ en het funderend onderwijs in Almere en Lelystad heeft een grote uitdaging om bij te dragen aan de kansen voor kinderen.
Na mijn studie orthopedagogiek (Vrije Universiteit) en docent wiskunde (Hogeschool Holland) heeft mijn onderwijsloopbaan zich ontwikkeld van lesgeven, naar opleiden van bijvoorbeeld aankomende leraren, naar leiding geven, naar besturen van verschillende onderwijsorganisaties. Op dit moment ben ik met veel plezier bestuurder van een scholengroep met 21 (speciale) basisscholen in Lelystad.
Mijn drijfveer is om alle kinderen kansen te geven om te groeien en zich te ontwikkelen met extra aandacht voor de kinderen, die daarbij wat extra’s nodig hebben. Ik herken me in de maatschappelijke opdracht van de scholen van het Baken en jullie vakmanschap om dit elke dag voor de leerlingen waar te maken. Ik zet daarvoor graag mijn kennis, ervaring en netwerk in voor het Baken en ik zal me daarvoor vanuit de rol van toezichthouder maximaal inzetten.
Behalve lid van de RvT van Het Baken ben ik ook voorzitter van de RvT van het abc onderwijsadviseurs in Amsterdam.